Cercar en aquest blog

diumenge, 24 de novembre del 2013

Fem Joc Heurístic!

Hola!
 
Aquesta segona setmana de pràctiques a l’aula de caminants, he pogut observar com la meva tutora ha realitzat la primera sessió de joc heurístic. 

Després de l’acollida a les famílies i als infants, la tutora em va demanar que sortís a la SUM (Sala d’Usos Múltiples) amb la mestra complementària i els nens i nenes de l’aula perquè necessitava preparar la classe, ja que faríem la primera sessió de joc heurístic.

Passats 10-15 minuts va sortir i va demanar als nens i nenes que recollissin les joguines de la SUM perquè els havia preparat una sorpresa a l’aula. Els infants de seguida van recollir i van marxar ràpidament, a la porta per veure que hi havia. Quan la mestra va obrir, els infants van anar directes a agafar tot el material que hi havia en el terra, que era molt variat. Podien trobar tubs de diferents mides i colors, pals de fusta, cadenes metàl·liques, capses, pots metàl·lics, anelles de fusta, taps de plàstic, etc. Els va posar música relaxant de fons i els va deixar fer. Al principi, tots manipulaven els materials, però al cap de 5-10 minuts, la gran majoria van marxar a jugar a una altra cosa. Mentre, la tutora observava als infants i feia les seves anotacions. La sessió va durar aproximadament 30 minuts.

Considero que el joc heurístic és una activitat molt rica on s’exercita les capacitats físiques, cognitives, emocionals i socials dels infants. I que als nens i nenes de 12 a 24 mesos els agrada molt, ja que gràcies al desenvolupament de la motricitat, passen del joc exploratori (agafar el material, veure’l, tastar-lo, llençar-lo, picar contra el terra o qualsevol objecte...) al joc que poden manipular, apilar, classificar, ficar, omplir, buidar, enfilar, etc.

Aleshores, si als infants els agrada, què va passar en aquesta sessió? Què va fallar perquè els infants deixessin ràpidament de fer joc heurístic?

Personalment, considero que potser que un dels errors fos que no va treure la resta de joguines de la classe i per aquest motiu els nens i nenes podien escollir. D’altra banda, també cal comentar que hi ha un racó a l’aula “fixa” on hi ha una taula amb uns 5-6 pots metàl·lics amb diferents materials (cadenes metàl·liques, cordons, cintes, taps de plàstic, etc.) amb els quals els infants acostumen a jugar cada dia. Llavors, té sentit fer una primera sessió en general si pràcticament, fan joc heurístic cada dia?

Després de la sessió, la mestra em va facilitar uns fulls informatius sobre com s’ha de treballar el joc heurístic i que compartiré amb vosaltres (si us interessa) quan tornem de les pràctiques.

Jennifer Valencia 


1 comentari:

  1. Jennifer, jo no tinc experiència en llar d'infants, però penso que la teva mestra no va tenir cap error, simplement els infants petits canvien constantment d'activitats i atenen un mínim d'estona, de seguida es cansen d'allò que estan fent i marxen a fer una altra cosa.

    ResponElimina